Ocena zachowania

Szanowni Państwo!

Ocena z zachowania jest chyba najtrudniejszą do wystawienia ze wszystkich szkolnych ocen. Trudność ta wynika z kilku czynników, które mają wpływ na decyzję nauczyciela - wychowawcy.
Zachowanie dziecka zależy od jego dojrzałości emocjonalnej, od kompetencji społecznych, od cech układu nerwowego, od zdolności do samokontroli i pracy nad sobą, od motywacji do zmian, a w końcu od systemu wychowawczego panującego w rodzinie - ze szczególnym
uwzględnieniem stosunku do autorytetów.

System oceniania zachowania, wyznaczony  bardzo formalnie przez przepisy oświatowe, nie pozwala na głębsze wniknięcie w indywidualne przyczyny zachowań dzieci, a zatem nie sprzyja indywidualizacji w stosowaniu tej oceny. Jeśli przyjmujemy założenie, że ocena z zachowania jest narzędziem wychowawczym, to wszelkie schematy, które funkcjonują w systemie oświaty (z określaniem cyfrowym od 1 do 6) są poważnym utrudnieniem. Stosowanie schematu zawsze odbywa się kosztem indywidualizacji.

Jedynym rozwiązaniem byłaby ocena opisowa - aktualnie stosowana, z dobrymi skutkami, w nauczaniu początkowym.

W naszej szkole próbowaliśmy już kilkakrotnie opracowywać własne zasady oceniania, oczywiście w ramach obowiązujących przepisów oświatowych. Obowiązujące aktualnie, są zawarte w tzw. WSO (znajdują się na stronie internetowej naszej szkoły). Próby udoskonalania systemu oceniania przez nauczycieli polegały na coraz bardziej precyzyjnym opisywaniu pożądanych i ocenianych zachowań. Nie poprawiło to jednak obowiązującego systemu na tyle, żeby indywidualizować pracę wychowawczą z uczniem, wciąż mamy świadomość niedoskonałości tych zasad, ponieważ bardzo ograniczają nas ramy prawne wyznaczone przez przepisy oświatowe.

W dniu 17.01.2022r. spotkali się wszyscy wychowawcy oraz psycholog, by wznowić dyskusję nad wychowawczą skutecznością obowiązującego u nas systemu. Postanowiliśmy zająć się tym problemem i wypracować nowy, prostszy i mamy nadzieję - lepszy system oceniania zachowania ucznia (choć nadal pewnie nie będzie doskonały, bo posługujący się obowiązującym schematem). Planujemy przygotowanie tego projektu na nowy rok szkolny. Podczas naszego spotkania ustalono, że skierujemy do Państwa dzisiejsze pismo, by poinformować rodziców o tym, że mamy świadomość niedoskonałości aktualnego systemu i podejmujemy kolejną próbę jego poprawy, na tyle na ile nam pozwolą przepisy
oświatowe.
Na dziś zwracamy się z prośbą do Państwa, by w analizowaniu i omawianiu z dziećmi wystawionych ocen nie porównywać z ocenami innych uczniów.  Te oceny nie mogą być porównywane. Każde dziecko jest inne - i zachowanie  jego zależne jest  od różnych, nieporównywalnych czynników. Porównywanie jest wtedy twórcze wychowawczo, jeśli porównujemy się sami z sobą z bliższej lub dalszej przeszłości. Wychowawca ma prawo rozmawiać o danym  dziecku tylko z jego rodzicami.

I jeśli mają Państwo jakiekolwiek wątpliwości, zapraszamy do rozmów z wychowawcą, nauczycielem przedmiotu czy z psychologiem. Każda decyzja o wystawionej ocenie z zachowania jest przemyślana, konsultowana z gronem nauczycielskim i powinna być, w razie wątpliwości, wyjaśniona.

Z poważaniem

Magdalena Brzezińska

psycholog szkolny

Magdalena Brzezińska